Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
3325
View
94
Reply


Bukan Melayu Je Cerai Dan Dengki, Cina Pun Ada Cuma Tak Bergosip Macam Kita

[Copy link]

Author: Cari-Azza       Show all posts   Read mode

Author
Post time 4-8-2020 12:49 PM | Show all posts |Read mode




Berita penceraian membabitkan bangsa Melayu kerap dilaporkan oleh media seolah-olah orang kita berkahwin hanya untuk bercerai, ditambah dengan kes menipu rakan sendiri, berhutang dan pelbagai lagi isu memburukkan lagi keadaan.


Timbul persoalan, adakah hanya Melayu yang bermasalah? Bagaimana dengan bangsa lain?

"atut lah bangsa Cina berjaya sebab mereka tidak menjatuhkan sesama sendiri," misalnya kata mereka.



Pengguna Facebook, Su Han Wen Shu menafikan perkara itu.




Foto :FB


Foto : Colourbox



Menurut Wen lagi, lima dari enam situasi ini adalah sama dengan perangai segelintir bangsa Melayu iaitu menceraikan isteri yang setia kerana mahu berkahwin dengan wanita lain, mengharapkan duit isteri, menipu dalam bisnes, maki hamun dan saling berdengki.


Manakala, kes bergaduh di kelab malam berebut perempuan juga sudah mula dijumpai dalam kalangan Melayu urban. Jadi, mengapa Melayu sahaja yang dimomokkan isu sebegini?




Foto : FB




Ini kerana bangsa Cina menyimpan keaiban mereka, bukannya dijaja ke portal media seperti mana bercambahnya portal-portal gosip setiap hari. Ianya kerana orang Melayu sendiri yang menyukai membaca keburukan bangsa sendiri lalu menyebarkannya dengan menyelitkan kata-kata nasihat, kononnya dijadikan tauladan.





Foto : btanguma





Berbeza dengan akhbar cina sendiri yang tidak menyiarkan pun berita skandal begini dan berlagak seperti tiada apa-apa keburukan di mata mereka.



Perkongsian Wen mendapat ribuan 'like' dan 'share' serta disokong oleh warganet lain.






Foto : FB




Jadi, iktibarnya di sini ialah warganet sendiri perlu memilih bahan bacaan yang membina bukannya sekadar bergosip hingga membuatkan bangsa sendiri nampak buruk di mata orang lain, walaupun sebenarnya ia dua kali lima sahaja. - CARI


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 4-8-2020 01:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Betul tu,  kat sini ade je yg suka tengok sesama islam bashing orng yg melakukan kesalahan.

Tapi bila berkaitan dengan komuniti dia,  tak de dia nak up benang...  .
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 01:10 PM | Show all posts
orang yg busy dgn usaha tiada masa mencuri curi dengar cerita org lain lagi lagi mencari keburukan
orang yg busy body je suka.
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 01:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Cina x leh kahwin byk. Diorang byk pasang skandal or mistress... sebab tu dulu ada ura3 nak ambik maid dari china, mengamuk semua ahso nanti laki kena rampas... soh ambik indon je..
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 01:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by mis_j_alexanda at 4-8-2020 01:21 PM

@I.am.PH x nak jengah ke sini ke?
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 01:23 PM | Show all posts
Memang la ada. Apa bangsa pun mesti ada hal mcm ni. Cuba tanya puak Yakut, Khakas, Apache, Chiricahua dsb mesti ada jugak benda ni.
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 01:23 PM | Show all posts
da duk malaysia
org melayu je la ramai kua berita bnde ni sume
lain la duk uganda tetiba melayu punya berita byk kat sana
yela pelik
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 01:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Kes anak buat hal sampai tak mengaku anak pun hada. Semua kaum pun sama.
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 01:23 PM | Show all posts
Betul tu semua bangsa ada je kes yang lebih kurang sama je tapi kurang dibawangkan berbanding geng acik2 bawang biasa
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 01:26 PM | Show all posts
umbut replied at 4-8-2020 01:16 PM
Cina x leh kahwin byk. Diorang byk pasang skandal or mistress... sebab tu dulu ada ura3 nak ambik ma ...

Sebelum 1 Mac 1983, orang bukan Islam di Malaysia boleh berkahwin lebih dari satu. Masa tu agak biasa lelaki Cina kahwin ramai esp tokeh2 kaya.

Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 01:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Baru korang tau meh?

Sebab tu aku gelakkan saja pada sesiapa yg dok kata Melayu saja dengki
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 01:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak bergosip? salah tu.cuma bangsa melayu tak paham bahasa cina.
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 01:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Kucing pun pandai skandal.. apatah lagi manusia
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 01:41 PM | Show all posts
mmglah ada..

kat opis aku ni pun ada je cina yang tak ngam sesama sendiri..
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 01:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Cina takde kes kawin dua, dorang simpan pompuan ramai la..

Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 01:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Alah sama je tak.. kalau cina sesama cina membawang melayu bukan paham pon.. sah2 deols membawang dlm bahasa dia..
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 02:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by dua_chzy at 4-8-2020 02:02 PM
barfi replied at 4-8-2020 01:57 PM
Cina takde kes kawin dua, dorang simpan pompuan ramai la..


Ada je. Kawin kampung la. Datuk akak 3 bini. Kat Sabah Sarawak, Cina2 ni biasa berbini banyak terutama zaman TV hitam putih dulu. Sekarang pun masih ada yang buat.
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 02:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Bukan xbergosip macam kita tapi xbergosip dengan kita.  Kalau bercampur dengan makcik2 kakak2 cina,  tau la derang pun sama bawang je dengan kakak2 melayu.  Sama je apa bangsa pun..
Set2 xbercampur je yg asyik junjung cina itu cina ini.  Smp pnah sekali sorg forumer ni berkata cina raya xkalut beli bj raya macam melayu.  Aku xtau nak gelak ke nak kesian
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 02:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Akak dulu serumah dengan chinkies Sarawak dan Malaya. Akak taw sangat perangai meka gimana. Eh, semua kaum sama la bagi akak. Dah namanya manusia.
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2020 02:11 PM From the mobile phone | Show all posts
kucingitam replied at 4-8-2020 01:41 PM
mmglah ada..

kat opis aku ni pun ada je cina yang tak ngam sesama sendiri..

Sama. Cina konservatif sebenarnya tak masuk dgn cina yg serumah dgn bf. Aku ingat taboo melayu je
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list