Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini

Percepatkan SOP Penggambaran Di Luar, Tolonglah Buka Pawagam

25-2-2021 04:36 PM| Komen: 6

Persatuan Penerbit Filem Malaysia (PFM) merayu kepada kerajaan untuk membenarkan aktiviti penggambaran luar studio dengan kadar segera.

Presidennya, Pansha berkata, kelulusan itu demi kelangsungan hidup semua syarikat penerbitan filem dan televisyen yang mengalami kerugian besar untuk menyiapkan penerbitan yang sudah lama tertangguh dan terpaksa menanggung kos bulanan operasi atau penerbitan yang semakin meningkat dan tidak dapat disiapkan sepenuhnya.

"Terlebih dahulu bagi pihak industri perfileman tempatan PFM mengucapkan terima kasih kepada kerajaan yang sudah memberi kebenaran untuk melaksanakan aktiviti penggambaran dalam studio sewaktu pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 2.0.

"Dengan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) baru yang tiada kompromi oleh mana-mana syarikat produksi seperti wajib memohon kelulusan Sijil Perakuan Penggambaran Filem (SPP) Khas sebelum melaksanakan aktiviti penggambaran, pemantauan berkala yang dilakukan oleh pihak penguat kuasa Perbadanan Filem Nasional Malaysia (Finas) di lokasi penggambaran dan ujian saringan Covid-19 perlu dilakukan bagi semua tenaga produksi yang terbabit.

"Bukan itu saja, lebih 50,000 penggiat seni dalam pelbagai bidang industri kreatif bekerja sebagai 'freelancer' seperti pengarah, pelakon, pekerja belakang tabir dan lain-lain turut sengsara untuk meneruskan kehidupan seharian. Mereka tidak dapat bayaran kerana kebanyakan penggambaran produksi tempatan membabitkan lokasi di luar studio tertangguh atau tidak dapat disempurnakan," katanya.

Kredit foto: Harian Metro


Dalam masa sama, Pansha turut merayu pembukaan panggung wayang bagi membolehkan lebih 50 filem tempatan dapat ditayangkan.

"Lebih 50 filem tempatan tidak dapat ditayangkan di pawagam sejak pelaksanaan PKP dan penerbit filem terpaksa menanggung kerugian dalam pelaburan yang amat besar tanpa bantuan daripada kerajaan.

"Sekali lagi PFM merayu supaya pawagam juga dibenarkan untuk beroperasi semula dengan 50 peratus kapasiti tempat duduk bagi setiap dewan merujuk kepada SOP yang diluluskan sebelum ini. "Keseimbangan dalam mengatasi pandemik Covid-19 dan menjana aktiviti ekonomi sangat penting dalam kelangsungan untuk hidup. Sebagai persatuan yang mewakili dalam kalangan syarikat produksi filem dan televisyen tempatan, kami merayu agar pertimbangan yang sewajarnya dapat diberi seperti industri lain yang sudah mendapat kebenaran untuk melaksanakan aktiviti perniagaan yang bersesuaian dan perlu mematuhi SOP seperti yang ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN)," katanya.

MKN sebelum ini membenarkan enam aktiviti pembangunan kandungan kreatif dalam sektor industri kreatif beroperasi iaitu produksi animasi dan muzik, pasca-produksi di studio, pembangunan muzik secara digital, rakaman lagu di studio, pra-produksi penggambaran dan penggambaran di studio.

Aktiviti penggambaran di studio merangkumi drama, telefilem, iklan, dokumentari, sitkom, penstriman secara langsung, rakaman kebudayaan, seni dan warisan tanpa penonton.

Sementara itu, dalam laporan lain SOP untuk penggambaran di luar (outdoor) sedang diperincikan dan akan dibentangkan kerajaan dalam masa terdekat ini.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, pihaknya juga sedang memperincikan SOP penganjuran acara langsung dan tayangan di pawagam.

Sehingga kini, masih belum ada keputusan berkenaan perkara itu. -CARI

Sumber: Harian Metro

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
2
Terkejut
1
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
1
0
0
Komen: 6
Komen

Previous : Netizen Fitnah Vivy Yusof Dibicara 11 Ogos

Next       : "Artis Malaysia sepatutnya boleh jadi jutawan, tapi..." - Ziana Zain

Komen Terbaru

Quote imrb 28-2-2021 08:09 AM
bukak panggung kalau org tak nk tgok tak guna jugak.. pilih nk berhibur ke puasa raya nk kena kurung..

Lain-lain Komen

Quote sharlenetexas 25-2-2021 06:31 PM
Pansha ni melayu ke india?
Quote missyL 25-2-2021 07:35 PM
I pn tgu wayang bkk area rmh i. Sbb teringin sgt nk mkn popcorn haha
Quote AshkieLa 25-2-2021 08:32 PM
missyL replied at 25-2-2021 07:35 PM
I pn tgu wayang bkk area rmh i. Sbb teringin sgt nk mkn popcorn haha

wayang kat area rumah meols bukak booth depan wayang untuk jual popcorn je....
Quote missyL 25-2-2021 09:05 PM
AshkieLa replied at 25-2-2021 08:32 PM
wayang kat area rumah meols bukak booth depan wayang untuk jual popcorn je....

Tula i tgok ade bkk booth.
Tp sini xde
Quote epal21 25-2-2021 09:52 PM
sharlenetexas: Pansha ni melayu ke india?

Indian. Not to be confused with fasha LOL. Iols baru perasan gambar artikel tu yusuf haslam rupanya dgn pansha.ingatkan orang bollywood.
Quote imrb 28-2-2021 08:09 AM
bukak panggung kalau org tak nk tgok tak guna jugak.. pilih nk berhibur ke puasa raya nk kena kurung..

Lihat semua komen(6)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top